tisdag 23 december 2014

Är Kluven Över Julen.

Får man skriva så här eller är det skottpengar på en då?

Jag tycker julen är jobbig. Alltså jobbig på ett sätt att jag oroar mig för julen varje år. Anledningen är att jag inte vet hur jag delar upp mig i flera delar. Det innebär att hur jag än gör så blir det någon som blir besviken på att jag inte är där de är. Hur jag än gör saknar jag att vara med de jag inte är.  Jag tänker. Som jag tänker.  Om man ser det på det här viset borde jag ju faktiskt fira jul på den platsen med de här människorna men om man ser det på det andra viset borde jag fira jul precis tvärtom. 

Och det finns ingen perfekt lösning.  Inget förslag som sopar de andra under mattan. Tro mig. Jag har tänkt på eventuella lösningar och stött och blött dem cirkafär sjuttiofem varv.  Det här med att jag körde full fart på jobbet ändå in i kaklet och att det är noll snö i Göteborg gör inte att julstämningen dansar can-can i mitt hjärta just nu. 

6 kommentarer:

  1. Vet du, jag tror att alla dina nära och kära har förståelse för situationen. Det här med att åka runt och fira jul på 100 ställen blir ingen glad av, allra minst er yngsta familjemedlem. Och det är hon som, för att använda ett Spader-uttryck, rullar det mesta nu, eller hur? Njut av nuet är du snäll, för det kommer aldrig igen... Kram!!!

    SvaraRadera
  2. Man får vara kluven. Faktiskt mycket vanligt. Men som jag just skulle skriva, innan Tess gjorde det åt mig. De yngsta är i centrum och ska få vara det. Och julen ska njutas. Annars är det ju som ett jobb? God Jul!

    SvaraRadera
  3. Samma här - jul är sådär på flera sätt - jag är inte någon julälskare alls, gillar vardagar bäst - för det är alla andra dagar på året som är viktigast. För mig iallafall. God Jul <3

    SvaraRadera
  4. Låter som moment 22, svårt att göra alla nöjda, hoppas du ändå får njuta lite julfrid!

    SvaraRadera
  5. Julen verkar vara till för att man ska må lite halvdassigt, få lite halvdassiga tankar och känslor. Det kanske är DET som är julens huvuduppgift? Så får vi vara lite mer nöjda och glada alla andra dagar ;)

    SvaraRadera
  6. Tess- Det går inte att fira jul på flera ställen men du vet ju själv hur det är med så många inblandade...
    Spader- Men här är det flera yngsta som har olika centrum så ....
    Sara- Jag har inget bra koncept på en bra jul som passa precis alla..
    Annika- Det är det...
    IWNK- Ha ha .. helt rätt.

    SvaraRadera